PUIG DES TEIX, ES TEIXOT I PUIG DES VENT

Avui seguim parlant dels cims de més de 1000 metres de la serra de tramuntana. S'ha de tenir en compte que encara que al principi no hi ha problemes de pas, la finca del Teix, és una finca privada on els excursionistes no som massa ben rebuts. Pel que és necessari comptar amb permís previ, o arriscar-se a ser expulsats. Avui tornarem a encadenar 3 cims amb una sola excursió.  Aquesta comença a la urbanització s'Arxiduc de Valldemossa a la qual accedim des de la carretera Ma-1110. Pujant des de Palma, poc abans d'arribar a Valldemossa, just passat un revolt molt tancat a esquerres, hi ha a la dreta un desviament amb un arbre al centre. Pujam  pel carrer Àustria, sempre cap a l'esquerra i aparquem després d'una altra corba tancada a l'esquerra, quan el carrer deixa de pujar. Aquí, al costat d'una impressionant paret de pedra d'un xalet, arrenca l' ampla pista cap a la finca pública de Son Moragues, senyalitzada amb cartells del Govern, per on ens endinsem. Sense deixar la pista principal, obviant qualsevol alternativa, passem un portell amb barrera  i més endavant un altre portell amb un pas canadenc (9'). Aquí seguim recte obviant el ramal de la dreta. Passem al costat de la Font de na Ropit (2 '), que reconeixerem per la caseta en runes a la dreta del camí. 3 'més amunt deixem a la dreta una desviació que obviem i en arribar a un revolt tancat a la dreta de la pista principal (3') nosaltres vam prendre la drecera de l'esquerra. Recomanem seguir per la pista principal, ja que per aquest no s'avança pràcticament res. Des d'aquest punt fins a la barrera d'entrada a la finca pública de Son Moragues trigarem uns 5 'per qualsevol de les dues opcions. Continuem ascendint per la pista principal, amb l'opció de poder visitar l'antiga zona "industrial" de l'esquerra amb cartells explicatius, que si no es coneixen, val la pena aturar-se. La pista es va empinant i ens regala unes rampes que ens fan suar, fins arribar a la Font des Polls i la seva zona recreativa (21 '). Aquí a la dreta s'inicia el camí des Caragol, marcat amb un rètol en el qual resa "Serra des Cairats". Aquest camí realitza diversos zigs-zags, ajudat per unes parets de sosteniment i en una zona intermèdia solen haver-hi unes magnífiques vistes sobre Valldemossa. Poc més amunt trobem una bifurcació (12 'des de la font des Polls) que prenem a l'esquerra i que seguim sense cap problema, ajudats per les fites, fins a la paret de partió de la finca d' Es Teix (10'). Passem entre la paret i la reixeta i continuem en lleuger ascens, en oblic a l'esquerra, per trobar el sender i les fites que ens aniran guiant nord nord oest, no gaire lluny del tallat, fins a la següent paret de pedra en sec (15 ') , que passem per una petita obertura. A partir d'aquí el sender i les fites es segueixen sense cap dificultat fins al cim del Teix a la qual arribem a 8 'més. Des del cim baixem pel costat oposat al que hem pujat, seguint en la mateixa direcció, per baixar a un coll (3 ') al que més tard tornarem per baixar fins al Pla de sa Serp. Ara el que fem és continuar en la mateixa direcció per la part més alta de la lloma, fins assolir la cota 1059 (6 '). Des d'aquesta seguim Est, salvant algunes roques per la dreta, fins a arribar al Teixot (10 '). Ara tornem al coll descrit anteriorment (9 '), però en lloc d'anar per la carena, anem més baixos, per l'esquerra, per on és més fàcil caminar. Vam baixar per la cara Nord del coll pel clar camí zigzaguejant. Quan la vessant comença a perdre inclinació trobem les restes d'un tancat elèctric. Ho passem i continuem pels corriols que van cap a la dreta i cap avall, sense arribar a l'ampla pista que discorre pel centre del replà. Així arribem a la Font de sa Serp, que està uns metres per sobre de la pista, en 10 'des del coll. D'esquena a la font, veurem el sender que parteix a l'altra banda de la pista, direcció Nord. Aquest sender passa un collet i gairebé sense perdre alçada, anem pel costat dret d'aquesta petita vessant, fins a trobar una fita una mica més gran sobre una roca (5 '). A dalt es gira a la dreta, es passa pel costat d'una caseta en runes, una era i un tancat per a animals de paret de pedra. Nosaltres per distracció continuem recte sense pujar per l'esquerda i arribarem  igualment al cim del Puig des Vent (10 '),  havent deixat a l'esquerra el tancat per a animals. Des del cim del Puig de Vent baixem passant al costat de l'era i seguint recte fins a trobar una esquerda a l'esquerra on hi baixem , per tornar a la pista al costat de la Font de sa Serp (15 '). Seguim la pista cap a la dreta i la hauríem d'haver seguit uns 5 'fins a trobar el desviament en oblic a la dreta, per on segueix el camí que ens conduirà fins al Camí de s'Arxiduc. A la part alta de l'escala hi ha una porta metàl·lica que pretén tancar el pas, amb rètols visibles  es de l'exterior que ens avisen que ens trobem davant d'una propietat privada i que no hem de passar. Arribem al Camí de s'Arxiduc, al costat d'una gran fita, (8 ') i anem cap a l'esquerra en suau descens fins a passar al costat d'un gran pou de neu i de seguida pel refugi d'Es Cairats (17'). Des del refugi no ens queda res més que baixar per la pista principal fins al punt d'inici, al que arribem en 47 ', donant per conclosa la ruta d' avui.