SERRA DE SON TORRELLA

Seguint amb els itineraris per la Serra de Tramuntana de Mallorca avui parlem d' un clàssic considerat tècnic dins l' excursionisme, la Serra de Son Torrella. Amb 1123 metres d' alçada és una serralada situada en ple centre de la Serra de Tramuntana de Mallorca. Rep el nom de la possessió de Son Torrella, que es troba al peu del Puig Major. El massís és molt abrupte i conforma una gran serralada al llarg dels seus més de deu quilòmetres de longitud. Divideix els termes municipals de Fornalutx (als peus d'aquesta) i Escorca. Precisament, la coma de Son Torrella pertanyent a Escorca forma un petit altiplà amb el mateix nom, a més de vuit-cents metres d'altitud, i resulta ser el lloc més plujós de tot l'arxipèlag balear, que pot arribar a acumular més de 2.000 litres per metre quadrat de pluja anuals. La Serra de Son Torrella va des dels voltants del Puig Major (concretament des de la Coma de n'Arbona) fins al Portell de la Costa, proper al Barranc de Biniaraix. Entre la fora interessant s'ha l'herba de la Gauda, una flor endèmica de Mallorca. La seva altitud va decreixent conforme s'allunya del Puig Major, des dels 1200 metres en el seu tram inicial fins als 100 m prop del Portell de la Costa. Consta d'alguns promontoris singulars, com és el cas del Penyal Xapat. Pels excursionistes, la seva travessa és considerada com una de les rutes més dures que poden fer-se en la muntanya mallorquina, ja que els seus innombrables penya-segats i els seus camins de roca inestable converteixen en tota una feta el poder recórrer-la: es necessiten un mínim de cinc hores. Per arribar al punt de partida de l'excursió hem de dirigir-nos cap a Sóller, sense entrar a la població dirigir-nos cap al Port de Sóller i agafar la carretera C-710 que ens condueix al túnel de Monnàber i embassament de Cúber. Uns 12/15 minuts després d'haver passat l'encreuament de la carretera cap al Port de Sóller deixarem a la nostra esquerra el Mirador de ses Barques, i en uns 10/12 minuts arribarem a la boca sud del túnel de Monnàber, que travessa la Serra de Son Torrella en el seu tram nord. Podem aparcar als voltants del mirador que està situat a la dreta de la carretera en sentit ascendent. Poc abans d'arribar al mirador, a l'altura de l' hectòmetre 3, hi ha un espai a la banda esquerra de la carretera en el qual es pot aparcar. Iniciarem el recorregut a peu per la carretera i arribarem en pocs moments a la boca sud del túnel de Monnàber i aproximadament a uns 6/7 minuts arribarem a la boca nord. En aquest punt veurem a mà dreta l'embassament que subministra aigua a la base militar EVA7 del Puig Major. Al costat de la boca nord del túnel de Monnàber veurem a la dreta de la barrera metàl·lica que dóna accés al predi de Son Torrella. A la dreta d'aquesta barrera ha un botador metàl·lic que ens permet accedir a l'interior de l'esmentada possessió. En la mateixa barrera s'inicia un camí de terra que al principi planeja i posteriorment s'inicia una lleugera pujada travessant un alzinar. Separat per una reixa queda a la nostra esquerra l'embassament i transcorreguts uns 2/3 minuts finalitza el tancament. Posteriorment el camí planeja i en uns 2 minuts deixem una sitja a la nostra esquerra. El camí inicia un lleuger ascens i 2 minuts després apareix una nova sitja a la nostra esquerra. Després de dos minuts per terreny pla torna a aparèixer una nova sitja igualment a la nostra esquerra. S'inicia una lleugera pujada i transcorregut tot just un minut veiem a la nostra dreta al costat del camí arran de terra una construcció de pedra destinada a la recollida d'aigua. Seguim travessant l'alzinar per un camí pràcticament horitzontal i de seguida arribarem a un "portell" sense barrera. En aquest punt abandonem l'alzinar i des de la barrera de Son Torrella, al costat de la boca nord del túnel, han transcorregut uns 10/12 minuts. A partir d'aquest moment el camí transcorre al costat d'una reixeta que queda a la nostra esquerra. El camí planeja o té un petit pendent, deixem a la nostra esquerra un botador metàl·lic i seguim ascendint per la Coma de Son Torrella cap al Portell de sa Costa. Als 6/7 minuts de travessat el portell veurem a la nostra dreta, a la cresta de la serra de Cúber, una esquerda per la qual haurem de baixar a ràpel o bé a peu quan estiguem crestejant. Posteriorment veurem a l'esquerra del camí una barrera metàl·lica (al costat de la mateixa apareix una indicació assenyalant el camí cap a l'Ofre), nosaltres continuarem en lleuger descens i en aquesta zona finalitza el carrerany que es transforma en un camí que discorre al costat de la reixa metàl·lica. En alguns trams el camí augmenta la seva amplada i s'inicia una pujada lleugera cap al Portell de sa Costa. Aproximadament als 6/8 minuts de la barrera amb la indicació de l'Ofre, finalitza el tancament de reixeta que teníem a la nostra esquerra i hem de seguir en la direcció que teníem fins ara, per una senda que amb un pendent lleugera, ascendim pel tàlveg cap al Portell de sa Costa .. Passats uns 3/4 minuts des que ha finalitzat el tancament de reixeta, podem dirigir-nos cap a la creta de la Serra de Son Torrella, ascendint pel vessant rocosa situada a la nostra dreta, amb un pendent mitjana / forta (en aquest ascens aproximadament seguirem 01:00 direcció N / NW). Després uns 8 minuts d'ascens arribarem a la carena des de on podrem contemplar una àmplia panoràmica de la Vall de Sóller i el Port de Sóller. Una altra possibilitat és continuar pujant pel tàlveg i arribar al Portell de sa Costa des d'aquest punt ascendir cap a la Serra de Son Torrella. Aconseguida la carena vam iniciar el recorregut de la Serra de Son Torrella (Sector Sud). Des d'aquest moment hem d'anar crestejant la serra intentant mantenir l'altura en la mesura del possible. El nostre camí  discorrerà per altures al voltant dels 1.000 metres (en alguns moments els superarem, mentre que en altres punts baixarem lleugerament per sota d'aquesta cota). Després d'uns 18/20 minuts de caminar per la cresta, arribarem a un "coll" on veurem una "paret seca". En aquest punt podem considerar finalitzat el recorregut pel sector sud, iniciant seguidament el sector central de la Serra de Son Torrella.