MORRO D' ALMALLUTX, PUIG DE SA FONT I PUIG DE SA TORRETA

Seguim parlant dels cims de més de 1000 metres de sa serra de tramuntana. Interessant excursió avui que ens permetrà novament enllaçar 3 d' aquests tossals ben coneguts. La ruta comencem  al pàrquing de la Font des Noguer, entre els quilòmetres 33 i 34, prop de l'embassament de Cúber. Baixem fins a la carretera per seguir el GR221 costat de la canal de transvasament d'aigua entre els embassaments, direcció cap a la Font des Prat, fins a passar la canal per un pontet (33 ') amb una balisa del mateix GR221 que ens indica la direcció cap a el refugi de Tossals Verds. Seguim el camí ascendent per arribar al Coll des Coloms en 8 '. En aquest coll trobem una altra balisa del GR que ens indica la direcció cap al Puig des Tossals Verds, a la dreta, per on continuem. El sender va pujant per un preciós alzinar amb un pendent important, fins a passar per una petita torrentera (11 ') on és espessa la vegetació, dominada per canyissos. Aquí el camí gira a l'esquerra, per canviar de nou a la dreta i tornar-se a endinsar en l'alzinar. Continuem pel costerut alzinar, que en arribar a l'altura del Frare (7 ') -un rocam punxegut a la nostra dreta- torna a canviar les alzines per canyissos i pins. Continuem ascendint i en el moment en què el camí perd pendent, a la nostra dreta entre la vegetació trobem una paret seca (6 '). Darrere d'aquesta hi ha un pou de neu que constitueix un dels punts de referència importants d'aquesta ruta. Seguint la línia de la paret cap al Nord, trobem la derruïda caseta dels "nevaters" (1 '). Per l'esquerra de la caseta i sempre en clar ascens, anem trobant nombroses fites que ens conduiran sense pèrdua, sempre direcció nord, fins al Morro d'Almallutx (21 '), la nostra primera cim d'avui. En ella trobem a més de la fita de rigor, una urna de vidre amb un record del grup És Voltors al seu interior. Des d'aquí anem direcció Oest per la carena, primer baixant una mica, per pujar de seguida a la cota 1061 (8 '). Continuem en la mateixa direcció, de nou baixant una mica, per tornar a pujar a la següent cota de 1046 m. (11 '). Des d'aquí, direcció sud, es veu el coll amb densa vegetació al qual hem de baixar, i que ho fem per aquesta vessant molt esglaonada, de manera que no és difícil anar buscant la millor opció de passada, sempre lleugerament cap a l'esquerra. Arribem al coll en 12 'i continuem per la part alta del serrat, seguint els nombrosos fites que ens condueixen Sud-oest. Passarem una zona de canyissos i pins, per passar després enganxats a una paret rocosa (8 '), a la nostra dreta i que envoltem lleugerament per l'esquerra. Així accedim a una zona més buidada de vegetació i fent cas omís de les fites, anem directament ascendint sense dificultat, direcció Oest, cap al Puig de sa Font, però passant abans per un repunt rocós. La cota 1060 (9 'des de la paret rocosa). Seguint direcció Oest, arribem al Puig de sa Font (1071m.) A 7 'més des del Puig de sa Font arribem a veure, direcció sud, les nostres dues següents metes, la cota 1058 i el Puig de sa Torreta (1049 m.). Així que continuem portant els penya-segats a la dreta i passem al costat d'un important fita (8 ') que marca l'entrada al tàlveg per la qual més tard baixarem. Pujar a la cota 1058, que està davant nostre lleugerament a la dreta, no té cap dificultat i arribem a ella en 5 '. Baixem  direcció sud i el següent ressalt rocós ho passem per la dreta, per iniciar la pujada al Puig de sa Torreta (7 '), que pren el nom de la petita torreta, ja derruïda, uns metres direcció sud des la fita que marca cim. La baixada la fem pel mateix camí de pujada fins la fita que marca l'inici del tàlveg (8 '), però deixant a l'esquerra i sense pujar la cota 1058. La primera part de la baixada l'efectuem enganxats a les parets de l'esquerra i als 7 'vam començar a separar-nos de les parets, fixant-nos com a referència en una roca solitària entre els canyissos amb una fita a sobre. Des de aquí podem veure direcció Oest la paret de pedra en sec del Coll de la Coma des Ases, que és per on passarem més endavant. Evitem la temptació de baixar directes al clar camí que veiem al fons del tàlveg, per no patir la forta pujada que vindria després. Així que Continuem baixant en oblic a la dreta, direcció Nord-oest, i seguint les fites que ens fan passar una petita torrentera (10 '). A partir d'aquí el sender es fa una mica més evident, passem al costat d'una roca amb una desdibuixada fletxa roca de doble direcció (3 ') i seguim ara en suau ascens fins a la portella sense barrera del Coll de sa Coma des Ases (10' ). Baixem pel costat oposat del coll, pel clar camí, part del GR221-F, marcat amb una balisa, en direcció a l'embassament de Cúber. A baix ens trobem amb una balisa d'adreces del GR (18 ') i anem a la dreta per trobar de seguida l'escaleta que ens dóna accés al pàrquing on hem deixat el cotxe (3'). Caminem uns metres més en la mateixa direcció per concloure la ruta refrescant-nos a la Font des Noguer.