PA DE FIGA DE SON TORRELLA i S' AGULLA DES FRARE

Amb una important alçada de 1.256 m. i salvant  un desnivell de 525 m. (pujar  2 cops el toro per a que vós faceu una idea) s' alça el conegut com a Pa de figa, un dels cims de més de 1000 metres de la serra de tramuntana. Aquest tossal està situat a dins de la Zona Militar Puig Major. Aquesta serà una de les més espectaculars rutes que podreu fer a Mallorca, ja que es troba en un enclavament molt muntanyós que res ha d'envejar a altres llocs alpins. Iniciarem la ruta al km-34,7 costat de l'embassament de Cúber, on podem deixar el cotxe. Comencem travessant un botador de fusta i amb tendència a l'esquerra seguim pujant fins a un coll a la dreta que ens situa a la cresta Sud del Puig de ses Vinyes,  baixareu  per la seva esquerra fins a trobar una pista que travessa el camp de tir de la base militar (recordem que ens trobem en zona militar de l'exèrcit de l'Aire Eva-7), i que condueix al Coll de s' Escudella,  sortirem  d'aquesta pista per la seva esquerra per un botador metàl·lic i ja només amb alçar la vista veiem la impressionant muralla i s'Agulla des Frare i entre ells la canal pedregosa per on pujar. Augmenta considerablement el pendent, seguim pel centre-esquerra fins al final que acaba amb un circ i que girarem a l'esquerra fins a un enorme coll. La resta ho fem amb una grimpada fins arribar al cim molt aèria amb una caiguda de 250 m. L'esforç es veu recompensat immensament per les magnífiques vistes S’agulla des Frare, és un penyal molt característic (és l'accident geogràfic de l' esquerra en la fotografia que ilustra aquest text)  que no passa desapercebut per a ningú  i té una alçada de 1205 metres. La seva peculiar forma, ha despertat desde fa temps l' interés i atreu l’ atenció, sobretot als qui, o bé de forma esporàdica o de manera més habitual fan una mica d’escalada. És l' únic cim de més de 1000 metres de la serra de tramuntana en el qual s'ha d' accedir a ell obligatòriament amb cordes i mitjançant tècniques d' escalada esportiva. A dia d’avui, ses vies que volten aquesta agulla conserven l’ esperit d’aventura , tot i que alguna d’elles ha estat re-equipada, com també s’han equipat altres, de caràcter esportiu. La via que escollirem aquesta vegada per a realitzar el cim és una que es fa servir normalment per a la baixada. Una línea la qual podrem realitzar d’una tirada. La graduació dels mateixos segons la informació que hem trobat és d'un màxim 6a+. D’alguna manera, aquesta via es converteix en l’ opció més ràpida i còmode de poder fer cim. En el primer llarg la dificultat més gran, és el mal estat de la roca, bastant trencada en molt indrets, en canvi el segon llarg té una secció inicial interessant sobre bona roca. Al darrer tram d’ aquest llarg poc abans d’arribar a dalt, torna a tenir un bocí al qual cal estar alerta, pel la mala qualitat de la roca. Feliç i venturós any nou!. Vos atreviu?